Thursday, June 26, 2014

Kemaafan dendam yang terindah!

Alhamdulillah. Hari ni Allah hantar seseorang untuk memberi peringatan kepada KN tentang memaafkan. KN sangat respect orang yang sanggup datang dan mintak maaf pada KN sebab terasa dia dah buat KN kecik hati hari ni... dan KN tak sangka dia akan datang dan minta maaf secara berdepan dan penuh keikhlasan. Walaupun sebenarnya KN tak simpan dalam hati pun. Serius... keikhlasan dia buat KN malu pada Tuhan!

Apabila hati kita merasa marah atau kecil hati dengan perbuatan seseorang, ingatlah... kita juga mungkin pernah membuatkan orang marah dan berkecil hati dengan perbuatan kita. Sama2lah kita berdoa semoga kita tergolong dalam golongan orang2 yang diberikan kekuatan untuk memohon maaf dan memaafkan.

"YA ALLAH, DI KETIKA AKU MELAKUKAN KESALAHAN KEPADA ORANG LAIN, ANUGERAHKANLAH KEKUATAN UNTUKKU MEMINTA KEMAAFAN.
MANAKALA
DI WAKTU ORANG LAIN MELAKUKAN KESALAHAN KEPADAKU, ANUGERAHKANLAH KEKUATAN UNTUKKU MEMBERI KEMAAFAN"

#Bersempena dengan bulan ramadhan yang hampir tiba ni, KN nak memohon maaf kepada semua pembaca2 dan kawan2 semua andainya pernah mengguris hati sesiapa dengan tulisan KN di blog ni... Semoga ramadhan ini akan menjadi ramadhan yang terbaik buat kita semua... Amin.


Terima Kasih

24 comments:

  1. salute pada org yg datang tu...bukan senang nak minta maaf...tapi lepas minta maaf mesti hati dia rasa lapang...

    noe pun minta maaf pada KN...kut2 ada komen2 yg mengguris hati...

    ReplyDelete
  2. saya pun sama...andai ada silap salah mohon diampun spnjg kita mengenali

    ReplyDelete
  3. salam ramadhan kak nanie.. :) memaafkan tu perkara mulia kak nanie.. :)

    ReplyDelete
  4. Selalu tersentuh dengan insiden sebegini yang akan buat kita muhasabah diri sendiri.
    Memohon maaf dan memaafkan bukan perkara mudah...

    ReplyDelete
  5. Nak minta maaf jugak ngan kN andai ana ade wat kN kecik aty ke kan..moh la kita saling maaf memaafkan..

    ReplyDelete
  6. Well said KN . Nik pun selalu amalkan doa macam tu . Memang susah nak maafkan tapi kalau kita cuba insyaAllah boleh . Maafkan juga Nik kalau ada terkasar bahasa dengan KN .

    ReplyDelete
  7. saya pun nak minta maaf andai ada komen yg tak sedap dibaca, yg bukan2..selamat mnyambut ramadhan KN

    ReplyDelete
  8. Indahnya sebuah kemaafan :)
    Salam Ramadhan :D

    ReplyDelete
  9. sama2 kita KN.... moga Ramadhan kali ini memberi keberkatan...aminnn

    ReplyDelete
  10. Jangan segan untuk memohon maafkan...kita semua adalah makhluk Allah..Dan tidak lepas dari kesalahan...

    ReplyDelete
  11. the positive! kalau lah ada ramai orang yang perangai gini, kan aman, takdalah berlaku dengki mendengki dan sebagainya. btw, selamat berpuasa kak :D

    ReplyDelete
  12. Tidak dinafikan kadang-kala ego kita membuatkan kita susah sangat untuk meminta maaf..

    ReplyDelete
  13. selamat berpuasa juga ND.. kita patut maafkan saja kesalahan dia. nanti hati juga tenang :)

    ReplyDelete
  14. selamat berpuasa sis :)
    may Allah bless.

    ReplyDelete
  15. maaf membuat hati lebih tenang :D

    ReplyDelete
  16. Selamat menjalani ibadah puasa KN.. :)

    ReplyDelete
  17. pernah nak buat tajuk yang sama mcm KN tapi tak jadi sebab saya tak mampu memaafkan 'dia'.

    ReplyDelete
  18. Huhu .. ada marah dekat sorang nie, tapi sekarang nie macam dah ok, cuma takut nak minta maaf + malu. :( Bagus sungguh orang tue

    ReplyDelete
  19. huhu..bgus kwan KN..berani dia

    ReplyDelete
  20. sy pn slalu pkir cmtu. mcm benci pn same. bile terbenci org, ingtlah balik msti de org lain ak benci kite.

    ReplyDelete
  21. Terharu bunda membaca nya....yelahkan bak kata orang memberi dan menerima..forgive n forget...

    Dengan itu barulah kosong - kosong kan...apalagi dalam hari baik dan bulan yang baik ni...

    Salam Ramadhan Al Mubarak untuk ND sekeluarga...

    ReplyDelete
  22. PESANAN Luqmanul Hakim kepada anaknya,ingatlah dua perkara dan lupakan dua perkara .

    Pertama ,ingat segala perbuatan baik orang terhadap kamu dan lupakan semua kebaikan kamu kepada orang.

    Kedua : lupakan kejahatan orang terhadap kamu tetapi ingat segala perbuatan buruk kamu kepada orang.

    semoga bermanfaat untuk kita semua :)

    ReplyDelete
  23. nana pun minta maaf pada kak nanie jugak ye kalau ada salah & silap ....ingat lagi pesanan dr.fadzilah kamsah sebelum tidur maafkan salah silap semua orang dulu pada kita :) sama2 kita menjadi pemaaf & peminta maaf ye kak....insyaAllah...

    ReplyDelete

Comment anda semua amat dihargai...

© Nanie Dean | Template Designed By Blog Bingkisan Hati