Tuesday, December 17, 2013

Sape alihkan keju saya?

Ha tu dia... buruk benar terjemahan tu kan? Tajuk sebenar... "Who Moved My Cheese?". Rasanya ramai orang dah tahu pasal buku ni. Dan aku sendiri dah dengar pasal buku ni lebih 10 tahun yang lepas. Tapi baru sehari dua ni aku rasa teringin nak baca dan terus beli kat MPH online. So, hari ni dah sampai.


Actually buku ni sangat nipis. 80 mukasurat je. Aku beli Edisi Bahasa Melayu supaya penghayatan dia lebih sikit...

Kalau nak diikutkan buku ni sebenarnya dah terjual lebih dari 12 juta naskah. Banyak bagi inspirasi kepada ramai orang. Cuma terpulang bagaimana kita mentafsir apa yang tersirat di dalam buku ni. 

Who Moved My Cheese? adalah sebuah perumpamaan ringkas yang mendedahkan hakikat kehidupan. Kisah yang lucu dan mencerahkan ini adalah tentang 4 watak yang tinggal di kawasan berliku, yang sibuk mencari keju bagi menggembirakan hati sendiri.

Keju adalah metafora bagi apa yang kita mahukan dalam hidup samada berkaitan dengan pekerjaan, perhubungan, wang, kesihatan ataupun ketenangan fikiran.

Manakala kawasan berliku yang dimaksudkan adalah tempat kita menemukan apa yang kita mahu, samada organisasi tempat kerja, keluarga atau komuniti tempat tinggal.

So apa yang kita boleh dapat kalau baca buku ni...

1. Kita mungkin boleh menjangkakan perubahan
2. Beradaptasi dengan perubahan secepatnya
3. Menikmati perubahan
4. Bersedia untuk berubah secepatnya dan terus berubah tanpa henti

So, dengan penuh rendah diri aku berharap semoga buku ni akan jadi inspirasi untuk aku dalam menerima perubahan secara positif.



Terima Kasih

2 comments:

Comment anda semua amat dihargai...

© Nanie Dean | Template Designed By Blog Bingkisan Hati